torstai 14. maaliskuuta 2013
Säännöt 2013 - keskustelu on avattu
Alla on sääntöehdotus vuodelle 2013. Luonnos on koottu keskustelujen ja kommenttien perusteella. Kommentoikaa.
Sääntöluonnoksen alla ovat omat perusteluni tälle ehdotukselle
1. Kilpailulajeja on kaksi:
A1. 100km
B1. 24h 2. Kilpailusarjoja on kaksi:
A2. myötävirta joella
B2. virtaamaton vesi
3. Kilpailureitti on vapaasti valittavissa. Reitti voi olla joella, järvellä tai merellä. Reittien ei tarvitse olla vertailukelpoisia.
Kukin kuitenkin kirjatkoon suoritustietoihin olosuhteet ja reittivalinta, joissa melottiin. Esim "ympyräreitti merellä iso saari kiertäen" tai "järvellä 10km:n kierrosta" tai "Ounasjoella tulvavedessä myötävirtaan" tai rannikkoa merellä pisteestä A pisteeseen B".
4. Matka on 100km ja 24 tuntia. Kukin kilpailija vastaa ajan ja matkan mittaamisesta itse. Matkan mittaamiseen suorituksen aikana suositellaan GPS-laitetta.
5. Kilpailukalusto voi olla mikä tahansa lihasvoimalla liikkuva vesikulkuneuvo. Liitä kertomukseesi kuvaus kalustosta: merkki, malli, pituus, leveys etc. (kuntokajakki, merikajakki, vuorosoutuvene, kirkkovene...Esimerkkiä voit katsoa aiemmista raporteista).
6. Kilpailukausi on huhtikuun alusta lokakuun loppuun.
7. Suoritustiedot lähetetään osoitteeseen: YT100WF ät gmail.com
8. Kukin vastaa omasta huollostaan ja turvallisuudestaan kilpailusuorituksen aikana.
Ehdotuksen perustelut:
Matkoina säilytetään vain 100km ja 24h. Molemmat matkat ovat ultramatkoja. Näiden sivujen pääasiallinen tarkoitus on kannustaa ihmisiä ylittämään itsensä, joten matkat olkoot myös sellaisia.
Tasavertaisuuteen kilpailusuorituksissa päästään vain silloin kun kilpailijat ovat samassa kilpailussa samalla lähtöviivalla. Verkkokilpailussa se ei ole mahdollista. Myötävirran ja sileän erottamisella ei ole tarkoitus väheksyä jokimelonnan/-veneilyn vaativuutta. Tulva-ajan myötävirtamelonta on teknisesti ja fyysisesti äärimmäisen vaativa ja raju suoritus. Se kuitenkin on eri laji kuin sileän melonta. Annetaan molemmille niille kuuluva arvo.
Sääntöluonnoksen alla ovat omat perusteluni tälle ehdotukselle
1. Kilpailulajeja on kaksi:
A1. 100km
B1. 24h 2. Kilpailusarjoja on kaksi:
A2. myötävirta joella
B2. virtaamaton vesi
3. Kilpailureitti on vapaasti valittavissa. Reitti voi olla joella, järvellä tai merellä. Reittien ei tarvitse olla vertailukelpoisia.
Kukin kuitenkin kirjatkoon suoritustietoihin olosuhteet ja reittivalinta, joissa melottiin. Esim "ympyräreitti merellä iso saari kiertäen" tai "järvellä 10km:n kierrosta" tai "Ounasjoella tulvavedessä myötävirtaan" tai rannikkoa merellä pisteestä A pisteeseen B".
4. Matka on 100km ja 24 tuntia. Kukin kilpailija vastaa ajan ja matkan mittaamisesta itse. Matkan mittaamiseen suorituksen aikana suositellaan GPS-laitetta.
5. Kilpailukalusto voi olla mikä tahansa lihasvoimalla liikkuva vesikulkuneuvo. Liitä kertomukseesi kuvaus kalustosta: merkki, malli, pituus, leveys etc. (kuntokajakki, merikajakki, vuorosoutuvene, kirkkovene...Esimerkkiä voit katsoa aiemmista raporteista).
6. Kilpailukausi on huhtikuun alusta lokakuun loppuun.
7. Suoritustiedot lähetetään osoitteeseen: YT100WF ät gmail.com
8. Kukin vastaa omasta huollostaan ja turvallisuudestaan kilpailusuorituksen aikana.
Ehdotuksen perustelut:
Matkoina säilytetään vain 100km ja 24h. Molemmat matkat ovat ultramatkoja. Näiden sivujen pääasiallinen tarkoitus on kannustaa ihmisiä ylittämään itsensä, joten matkat olkoot myös sellaisia.
Tasavertaisuuteen kilpailusuorituksissa päästään vain silloin kun kilpailijat ovat samassa kilpailussa samalla lähtöviivalla. Verkkokilpailussa se ei ole mahdollista. Myötävirran ja sileän erottamisella ei ole tarkoitus väheksyä jokimelonnan/-veneilyn vaativuutta. Tulva-ajan myötävirtamelonta on teknisesti ja fyysisesti äärimmäisen vaativa ja raju suoritus. Se kuitenkin on eri laji kuin sileän melonta. Annetaan molemmille niille kuuluva arvo.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ensilukemalla säännöt vaikuttavat hyviltä. Toivottavasti muutoksen myötä saadan useampi meloja haastamaan rajojaan.
VastaaPoistaItse lähden alkukesällä melomaan Suomen rannikkoa (http://vaaranpaikka.blogit.fi/). Jos reissu etenee ongelmitta, niin yritän jollekin sopivalle myötätuulipäivälle sovittaa satasen matkan. Loppumatkasta voisi ehkä kokeilla 24 tunnin rupeamaakin.
Ilkka
Syksyllä sääntöluonnoksessa oli mainittu sileän veden osalta ympyrä- ja edestakainen reittivalinta, ja yhdensuuntainen matka oli tarkoitus jättää pois.
VastaaPoistaVeikkaanpa, että yhdensuuntainen matka tekee tästä surffikisan, melonnan kustannuksella. Tasapuolisuuden nimissä patjaleijan ym. apuvälineiden sallimista tulisi myös harkita - siis jos päämäärä on kulkea mahdollisimman kovaa aaltojen/tuulen avulla oman voimankäytön sijaan.