Tervetuloa kisaamaan!

KOTIVESIULTRA on nettikilpailu melojille

1. Kilpailulajeja on kaksi:

A. 100km

B. 24h

2. Kilpailusarjoja on kaksi:

A. Kilpasarja

B. Joki- ja retkisarja

tiistai 18. syyskuuta 2012

Lokakuu lähestyy

Kotivesiultran kilpailukausi on maaliskuusta lokakuuhun. Kilpailukautta on vielä jäljellä. Pohjoisen suorittajat ovat saaneet lämmön päälle. Ensi viikonloppuna pukkaa taas uutta tulosta Rovaniemen suunnasta.

Aiemmin luvatusta poiketen suksimestari ei kisaa. Ei liene enää edes yllättävää, että sileän satasen melovat Olli Vainio ja Ilkka Vaara. Tällä kertaa satanen hiihdetään surffisuksilla. Taitaa olla niin, että keksii minkä kisan tahansa niin nuo sinne tulevat - ja hyvä niin.

HUOMIO JA SEIS - KOTIVESIULTRA

Kautta on vielä jäljellä, mutta haluan laittaa muutaman kysymyksen kypsymään. Kesken kautta ei mitään muuteta, mutta nyt voi pohtia avoimin mielin tulevaa kautta.

1) Mikä on oikea lajivalikoima kotivesiultraan?
- Mennäänkö perinteisellä satasella vai otetaanko mukaan 24h?
- Jätetäänkö lasten matkat ja kolmiottelu sikseen?
2) Luodaanko kaksi sarjaa: sileä ja myötämäki?
3) Luodaanko muita rajoitteita ja sääntöjä?
- Esim luokat retki ja avoin. Retki tarkoittaisi kajakkia, jossa on vähintään kaksi vesitiivistä laipiota ja avoin sitten ihan mitä tahansa.
- Mitkä olisivat soutuveneiden luokat, jos niitä taas tulisi? Vai pitäisikö tässä vaiheessa vetää sellainen johtopäätös, että Kotivesiultra on vain kajakeille / vast?
4) Pitäisikö meidän perustaa ultramelontaseura (ks endurance.fi juoksupuolella)
5) Pitäisikö meidän järjestää avoin satasen kisa jossain?

Saadun palautteen perusteella olisin valmis sarjoihin myötämäki ja sileä. Matkat olisivat 100km ja 24h.

Roin myötämäkitulokset ovat sellaisia, että niille pitää hakea kilpailijat maailmalta. En edes usko, että missään päin maailmaa on melottu alamäkisatasta aikaan 7,5h.

Vuorokauden kisan puolesta puhuisi Lahden MUM:n jatkuvuus. Kovat kisaajat retkisarjassa / avoimessa tekisivät lajia tunnetuksi. Jo nyt kiinnostusta osoittaneella joukolla Lahden kilpailusta tulee mielenkiintoinen ja jännittävä. Jahka järjestäjät saavat mukaan muutaman tosissaan kisaavan entisen urheilutähden Venäjältä niin kasassa on vuoden 2013 suurin melontatrilleri.

VIELÄ MUUTA MELONNASTA

Haluasin sinun kertovan:

1) Mikä kosketti sinua melonnassa tänä vuonna eniten, mikä olin suurin elämyksesi? Elämyksen tai koskettavuuden ei tarvitse olla Kotivesiultraan liittyvää, se voi olla mitä tahansa.
2) Miten melontavuotesi sujui? Oliko se retkien täyttämää vai tasaista kuntomelontaa?

Kaikkiin näihin runsaisiin kysymyksiin voi vastata kommentoimalla tätä kirjoitusta tai lähettämällä postia tulososoitteeseen yt100wf ät gmail piste com.

Pitkä matka ei millään ilveellä muutu lyhyemmäksi, mutta yhdessä se saattaa olla hauskempaa.

13 kommenttia:

  1. Tulevan launatain suunnitelmat Rovaniemellä elävät jatkuvasti. Ilkka meloo BigFootilla ja Olli meloo suksella. Kommentteja kysymytksiin myöhemmin

    VastaaPoista
  2. Kotivesiultran sääntöjä voisi kieltämättä miettiä uudelleen... Tosiasiahan on, etteivät ne nykymuodossaan aseta kilpailijoita samalle viivalle.

    Tässä minun näkemykseni aiheesta:

    1) Mikä on oikea lajivalikoima kotivesiultraan?
    - Satasen ja 24 h:n sarjat ilman muuta molemmat mukaan!
    - Lasten matkat ja kolmiottelu eivät sytytä ainakaan allekirjoittanutta. (Sinänsä samantekevää.)

    2) Luodaanko kaksi sarjaa: sileä ja myötämäki?
    - Molempien sarjojen eriyttäminen olisi ihan kohtuullista. Kysymys on kahdesta eri asiasta. Sileän veden sarjan osalta myös reitin edestakaisuutta kannattaisi pohtia... myötä- ja vastatuulella kun saattaa olla vaikutusta lopulliseen suoritukseen.

    3) Luodaanko muita rajoitteita ja sääntöjä?
    - Avoimen ja retkisarjan eriyttäminen olisi kohtuullista. On selvää, että jos sileällä on vastakkain retkari, kilpuri ja suksi, niin eiväthän ne samalta viivalta lähde. Eriyttäminen tasoittaisi ja tekisi suoritusten keskinäisestä suhteuttamisesta selkeämpää. Käytäntö on vallitseva monissa eri kilpailuissa, eli sikälikin sille olisi perusteet. Uskon, että se madaltaisi monen kynnystä osallistua Kotivesiultraan (kaikilla kun ei ole kilpakajakkia tai suksea käytettävissään edes seuran kautta).

    4) Ultramelontaseuran perustaminen saa vilpittömän kannatukseni.

    5) Avoin satasen kisa voisi olla hyvä idea, mutta pitäisikö niitä sitten järjestää virtaavan ja sileän kisat? Sileän kilpailu luonnon olosuhteissa (esim. Saimaalla tai rannikko-olosuhteissa) saattaisi olla hauska. Se voisi olla yhteen suuntaan eteneväkin, kun kaikki kisaisivat samoissa olosuhteissa.

    J-P

    VastaaPoista
  3. 1: Satanen ja 24h omiksi ja samalla ainoiksi lajeiksi
    2: Sileä ja "koskisyöksy" =vapaa reitti erikseen. Sileässä edestakaisuusvaatimus.
    3: Avoin ja retkisarja olisi varmasti järkevä eriyttää. Luokkajako olisi valmiiksi olemassa. Olemassa olevassa (Lahdessakin käytetyssä) luokkajaossa on kuitenkin omat haasteensa. Retkikajakkisarjaan löytyy 90% kilpureita ja useissa uusissa suksissa on mm. kaksi vesitiivistä laipiota jne. Siinä mielessä avoin luokka taistelee rehdin tasaväkisesti, mutta retkisarjassa eivät perinteisellä ämpärimuovisella retkikajakilla melovat voi pärjätä (jos mukana on uuden mallisia tavaratilallisia kilpureita). Mielestäni retkisarjassa pitäisi olla lisärajoitteena esim. kajakin rungon minimileveys (jolla on käytännössä suuri vaikutus kulkuneuvon nopeuteen). Tällaisella lisäyksellä saataisiin sääntöjen kirjaimen täyttävät mutta niiden henkeä vastaan rikkovat
    "retkikajakit" pois oikeasti retkeilyyn tarkoitettujen kajakkien luokasta. Minimileveys voisi olla vaikka sellainen, että vanhan säännön kilpurit putoaisivat kisaluokkaan.
    TOISAALTA olen vahvasti sitä mieltä että sääntöjen pitäisi ohjata nimenomaan kapeiden ja nopeiden kajakkien suuntaan, koska ne kehittävät parhaiten tasapainoa ja melontatekniikkaa...valtaosa melojista meloo aluksilla, joiden kaataminen vaati ponnistelua. Kajakki, jonka pystyssä pitäminen vaatii alkumetreillä hiukan ponnistelua kehittää melontataitoa ja tarjoaa hetken päästä huikeasti paremman melontakokemuksen, ainakin keskivertoultraajalle!
    4: Ultramelontaseura on ideana mukava. Jäsenmäärän en usko kasvavan huikean suureksi, joten pääsyvaatimuksena voisi olla vaikkapa 100k/24h...? Niitä suorittavia sekopäitä on tietty määrä ja lisää tulee vaikkapa järjestämällä näkyvyyttä saavia kilpailuja. Tärkeimpänä olisi löytää vähintään 1 aktiivinen henkilö, joka uhraa hiukan aikaansa yhteisen hyvän eteen ja toimii veturina seurassa...EHDOTAN BLOGIN KIRJOITTAJAA!
    5: Avoin 100k kisa on ideana hyvä, kannatan lämpimästi! Lisäksi voisi olla joku lyhyempikin kisa, vaikkapa rannikko-olosuhteissa. Ja kun ei satasta melota eikä edestakaista, niin tietysti myötätuuleen! Kisapaikaksi paikka, jossa on 3 eri toteuttamiskelpoista reittivaihtoehtoa siten että sään mukaan voidaan valita myötätuulireitti. Näinhän suksikisatkin maailmalla järjestetään. Ei siksi että omistan suksen (ja yritän optimoida sääntöjä itseäni varten) vaan siksi että surffaaminen isossa aallossa on PARHAUTTA ja haluaisin mahdollisimman monen kokevan saman. Myötätuulen edut tietysti auttavat muitakin kuin suksella melovia.
    Kaikki kisat tietysti luonnon olosuhteissa, ei siis Lahden tyyliin suojaisella radalla. Tämä auttaa myös luokkajakoja; meren rannikolla ei tultane näkemään kovin montaa kilpuria...
    Meren rannikolla käytävään kisaan voisi saada myös turvaveneen vapaaehtoisvoimin pyörivien meripelastusseurojen kautta...

    VastaaPoista
  4. 1) Mikä on oikea lajivalikoima kotivesiultraan?

    Komppaan aikaisempia kommentteja: 100 km ja 24h. Kaksi matkaa. Kolmiottelun voi jättää pois. Junnusarjalla voisi aktivoida nuorisoa mielettömyyksiin.

    2) Luodaanko kaksi sarjaa: sileä ja myötämäki?

    Ehdottomasti. Sileän sarja ja alamäkisarja erikseen. Edellyttäen tietenkin sitä, että molempiin saa osallistua.

    3) Luodaanko muita rajoitteita ja sääntöjä?

    Onko riittävästi ultraajia useampiin sarjoihin? Jos saadaan kovasti suorittajia kokoon, niin luokkajako ok. Toisaalta olisi mielenkkiintoista testata omia rajoja kovempaa kalustoa vastaan. Mutta jos luokkajako otetaan käyttöön, niin luokat: Retki ja Avoin
    Ehkäpä ultra vain kajakeille.

    4) Pitäisikö meidän perustaa ultramelontaseura

    Voisihan se yhdistää porukkaa. Olisi mielenkiintoista tavata kasvokkain muitakin hulluja.

    5) Pitäisikö meidän järjestää avoin satasen kisa jossain?
    Hankala on saada aikataulut sopimaan, mutta tuotahan voisi kenties kehitellä uuden seuran puitteissa.

    VastaaPoista
  5. Kiitos erinomaisista kommenteista.

    Keskustelu on edelleen auki ja jatkuu. Haluan tässä vaiheessa heittää muutaman mieleen tulleen ajatuksen.

    Tällaista pitkin vuotta ympäri Suomen järjestettävää nettikilpailua ei ikinä saada tasavertaiseksi kaikille. Suurimpia eroja voidaan silittää, mutta kaikkiin ei edes kannata kajota.

    Liiallinen tasoittelu, sääntely ja luokkajako karsii potentiaalisia melojia. Perimmäinen tarkoitus on rohkaista melojia tutustumaan fyysisiin rajoihinsa.

    Aloitin edestakaisen reitin säännöllä juuri tuon tasavertaisen mitattavuuden luomiseksi. Tällä hetkellä kannatan vapaata reittivalintaa mielekkyyden lisäämiseksi mitattavuuden kustannuksella. Ympyräreitti merellä tai järvellä voi olla lähes tasavertainen, mutta paljon hauskempi. Ehkä sen yhteen suuntaan vedon voisi rajata pois.

    Komppaan Ollia. Liikaa luokkia ei kannata näillä harrastajamäärillä luoda. Sillä toki saisi aikaan sen että meistä jokaisesta harrastajasta leivottaisiin luokkamestari.

    Retki- ja avoimen luokan määrittely on hankalaa. Eräs vaihtoehto olisi luokat nopea ja erittäin nopea. Luokkarajat määrätään kajakin pituuden ja leveyden suhteella. Raja-arvoksi esittäisin Inukia. Inuk olisi vielä juuri ja juuri hitaammassa sarjassa. Pituus 550, leveys 50 = suhdeluku 11. Kaikki yli 11 suhdeluvulla ovat erittäin nopeita.

    Jos oikein haluasi kikkailla niin voitaisiin tehdä lopputuloksiin kaksi luetteloa: tasoituksella ja ilman.

    Esimerkki 1: X meloo merikajakilla, joka on 550 pitkä ja 54 leveä => suhdeluku 10,19. Inuk toimii nollakohtana joten tasoitusluku on 10,19 / 11,00 = 0,93. Merikajakilla melottu 15 tuntia on tasoituksella 13,95 eli 13h57min.

    Esimerkki 2: Y meloo surffisuksella, joka on 600 pitkä ja 48 leveä => suhdeluku on 1,14. Suksella melottu 12 tuntia on 13,68 eli 13h42min.

    Edelläkuvattu ei ole tieteellistä, mutta olisihan sillä hauska kikkailla. Toisaalta tuolla menetelmällä saataisiin kaikki samaan sarjaan, jos niin haluttaisiin. Äkkinäisellä lukuarvoilla kikkailuilla vaikuttaisi suht tasavertaiselta?

    VastaaPoista
  6. Ymmärrän ylläkuvattuun liittyvät epätarkkuudet. Pituuden ja leveyden suhde antaa ainoastaan viittellisen arvon potentiaalisesta maksiminopeudesta. Se ei kerro kevytkulkuisuudesta tavoitenopeudessa. Ja kyllä, pituus on eri asia kuin vesilinjan pituus jne. Mutta leikitellään hetki ajatuksella ja lasketaa "entä jos mulla olisi ollut" -laskuja

    VastaaPoista
  7. Mukava kun keskustelua syntyy!

    Melonnan yeoriaa ja hydrodynamiikkaa täytyy kohta opiskella jotta voi osallistua kommentointiin...
    Yhdyn edeltäviin komentteihin siitä että väen vähyyden takia ei liikaa luokkia. Samalla kannustetaan kohti uusia haasteita ja vaativampia/nopeampia kajakkeja!
    Pääasia on mielestäni että mahdollisimman moni meloo, mahdollisimman paljon ja kaikilla on kivaa...jos haluttaisiin laittaa suorittajia absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen, tehtäköön se vaikka leuanvedossa, siinä ei kajakki ratkaise ja samalla tulee melontaa tukevaa voimatreeniä ;-)

    VastaaPoista
  8. Mikä estäisi samaa henkilöä osallistumasta sekä yleiseen sekä retkiluokkaan eri kalustolla? (Ainakin itseäni vaihtoehto kutkuttaa kovasti.) Vastavuoroisesti - jos sarjoja on pelkästään yleinen, niin kaipa moni meloisi sen mahdollisimman nopealla kajakilla hitaan retkarin sijaan. Retkarilla tehtävät suoritukset jäisivät luultavasti kokonaan väliin. Lopputulos olisi toisin sanoen välineurheilua puhtaimmillaan, enkä näe siinä mitään myönteistä.
    - Ja, uudet osallistujat eivät uskaltaisi lähteä mukaan, kun sillä omalla retkarilla ei kuitenkaan voi pärjätä nopeille kajakkimalleille.

    J-P

    VastaaPoista
  9. Taas välikommentteja.

    Tärkein tavoite ei saa olla se että saadaan jonojärjestykseen nykyiset 5-6 melojaa. Tärkein tavoite on edelleen innostaa retkimelojia oman rajansa ylittämiseen.

    Antaa asian elää, mutta tällä hetkellä vaikuttaisi hyvältä sarjajako:
    1) Sileä
    2) Myötävirta

    Reittivalinta ympyräreitti tai edestakainen. Toistot sallittuja eli samaa ympyrää saa kiertää. Ei yhdensuuntaista vetoa.

    Kajakit yhdessä luokassa ylläkuvatuin tasoituksin. Tällä saataisiin aikaan, että retkikajakilla melova sijoittu edes jollain tavoin. Raja-arvo täytyy kuitenkin määrittää niin, että se kannustaa kehittymään melojana.

    Päätöksen teon pohjaksi olen valmistelemassa hieman pidempää kirjoitusta kajakin nopeuteen vaikuttavista tekijöistä.

    Tekeillä tai valmistelemassa on väärä sana, mutta olen kerännyt materiaalia työstääkseni myöhemmin toisen kirjoituksen kajakin nopeudesta subjektiivisena kokemuksena. Toinen vaihtoehto on työstää samasta materiaalista kirjoitus: kajakin arvosteluohje.

    Jälkimmäinen olisi sikäli yhteisöä hyödyttävä, että sinun, minun, meidän fiilispohjaiset arviointimme saataisiin sellaiseen struktuuriin, että keskeinen ja yleisimmin haluttu tieto löytyy kuvauksesta.

    VastaaPoista
  10. Haluan kommentoida vielä rungon pituus/kapeussuhteeseen liittyen. Pituus ei yksiselitteisesesti tee kajakista nopeampaa, kuten ei sen kapeuskaan. Myös muita hyvin merkittäviä muuttujia on, kuten rocker, keulan ja perän muotoilu, pohjan muoto yleensäkin ja melojan paino suhteessa kajakin kantavuuteen. Nämä seikat määrittävät yhdessä kitkapinta-alaa, liukuvuutta jne..

    Edellä ehdotettu tasoitus, joka perustuu pituuden ja leveyden suhteuttamiseen johtaisi siihen, että esim. Nelo Viper 60, jonka mitat ovat 520/60, lukiteltaisiin erittäin hitaaksi arvolla 8,66.

    Lähtökohtaisesti siis verrattain nopeat retkikuntsarit ja vastaavan tyyliset kajakit olisivat siis samalla viivalla varsinaisten hitaiden retkikajakkien kanssa, kun taas tietyt niitä meri- ja retkikelpoisemmat uuden aallon nopeat retkikajakit pitäisi sulkea retkisarjan ulkopuolelle (mm. Valley Rapier 20).

    Vastaavasti tietyt erittäin nopeat uuden aallon merikilpurit saisivat mitoituksensa perusteella suotuisia laskennallisia arvoja, jotka määrittäisivät ne hitaisiin lukeutuvaksi! Vaikkapa KayakPro Nemo, joka saisi arvon 10 (pituus 547 cm, leveys 54,7 cm).

    Minusta tämäkään ei nyt ihan kestävällä pohjalla ole...

    J-P

    VastaaPoista
  11. Kiitos hyvästä kommentista. J-P. tiedän ,että ei olla kestävällä pohjalla. Tiedän esitettyyn laskennalliseen tasoitusmalliin liittyvät puutteet niin kuin kerroin asian sitä esitellessäni.

    Luokkana retkisarjaa tai ns hitaampaa sarjaa on mahdototonta luoda, jos ei oio kulmia reilusti.

    Luokittelu voidaan tehdä, jos kajakeista saadaan tarkat pohjan mitta- ja muototiedot. Alussuunnittelussa käytetyillä hydrodynaamisilla laskentamalleilla voidaan tuottaa laskennallinen vastaus vastuksesta eri nopeuksilla tiettyyn uppoumaan sitoen.

    Toinen vaihtoehto ovat täysimittaiset allaskokeet, joissa kajakkia hinataan vakiokuormalla. Vetovastus mitataan eri nopeuksilla. Altaan täytyy olla pituudeltaan,leveydeltään ja syvyydeltään niin suuri, ettei esim pohjajarru pääse vaikuttamaan.

    Vaikka jommankumman edellämainituista pääsisi toteuttamaan niin tasa-arvoa ei vieläkään esiinny kajakkien suhteen. Kajakkien hydrodynaaminen vastus vaihtelee eri nopeuksilla. Karkeana nyrkkisääntönä alle 8kmh nopeuksissa on ihan sama mikä pulkka on alla. Vasta sitä suuremmissa nopeuksissa kulkuvastuksien erot alkavat kasvaa.

    Esim Artisan Millenium on nopeudessa 8kmh kevytkulkuisempi kuin meriraaseri Inuk. Kun nopeus nousee tätä suuremmmaksi vastus nousee rajusti molemmilla. Inukin vastus on kuitenkin jo 9kmh nopeudessa pienempi.

    Eli. Jos melotaan satanen 8kmh nopeudella Inukille pitää antaa tasoitusbonusta, jotta tilanteesta tulisi tasavertsainen.

    Jos luodaan luokkajakoja pitää kajakin yksityiskohtaisten hydrodynaamisten ominaisuuksien lisäksi huomioida myös aiottu tavoitenopeus, melojan paino ja käytetty mela.

    Tasavertaistaminen ei kaluston suhteen ole kerta kaikkiaan mahdollista, jos mutkia ei oiota. Säännön tarkoituksena olikin pelata surffisukset tasaisemapaan asetelmaan. Tässä kohtaa ei tarvitse kertoa minulle, että on olemassa pulleita ja hitaita suksia. On niitä.

    Ehdotan, että poistetaan tasapäistämisen yrittäminen. Kyllä se retkarilla ensi kertaa satasta melova lähtee tekemään omaa mteverestiään eikä kilvoittelemaan sopivan sarjan voitosta. Minua kiinnostaa oma kokemus ja sen jakaminen. Minua kiinnostavat muiden kokemukset. Se miten he sen kokivat, millaisen reitin he valitsivat, miten keli kohteli ja kuinka kroppa toimi. Sinällään tässä verkkokisassa minua ei kiinnosta kuka voittaa ja mikä oli aika. Minun puolestani tulokset voidaan julkaista vaikka aakkosjärjestyksessä.

    Koska kilpailu-nimeä on käytetty ja sitä halutaan niin sillä toki mennään. Samaan pakettiin ei kuitenkaan saada aloittelevan melojan motivointipakettia ja kokeneen ultrakoneen voittohoukutinta.

    Koska kaikki eivät ole koskaan eikä kukaan milloinkaan tyytyväisiä niin voitaisiin mennä vaikka tällä:

    1) Sileä,( ainoastaan yksisuuntainen reitti A - B on rajattu ulos)
    2) Alamäki

    Kajakkisarjat niinkuin nytkin. Kaikki käy.

    Tasaveroinen se ei missään nimessä ole. Se kuitenkin tasaa suurimmat erot. Tässä yhteydessä ei mielestäni ole tarkoituksenmukaista ryhtyä määrittelmään esim jokien virtausnopeuksia.

    Jokimaratoineihinkin palataan myöhemmin.

    Aihe luokkajaoista etc on hankala ja moniuloitteinen. Kommentit ovat edelleen tervetulleita, vaikka kommenttini saikin vähän ärhäkän yleisilmeen :)

    VastaaPoista
  12. Edellinen summasi hyvin omiakin fiiliksiä...tärkeintä että mahdollisimman moni meloo, vieläpä mahdollisimman paljon ja melonta on mukavaa :-)

    Annettakoon huomiota ja respectiä vaikka hänelle joka samaa alusta käyttäen kykenee tulostaan parantamaan, silloinhan on saatu tulosta aikaan...

    Itse näen positiivisena kehityksenä myös sen että kalustoa vaihdetaan suorituskykyisempään ja tulos sen myötä paranee...

    Jos blogisti tosiaan pystyy tuottamaan jonkinlaisen "mittarin", jolla voisi kajakkiarvostelua tehdä, voisi se tuoda mukavan lisän tänne. Se voisi auttaa vaikka kalustopäivitystä suunnittelevaa.

    VastaaPoista
  13. Rovaniemellä ei saatu aikaan kuin pelkkä tussahdus: http://vaaranpaikka.blogit.fi/

    Ilkka

    VastaaPoista