keskiviikko 19. lokakuuta 2011
Artisan 5G - kuvia
Kuva: http://www.mikskayaks.fi/
Miks Kayaks on julkaissut verkkosivuillaan ensimmäiset kuvat uuden sukupolven Artisanista. Tutut linjat ovat säilyneet, mutta kantta on laskettu kautta linjan kaksi senttiä. Muutos tuskin tekee melonnasta tukalaa. Artisania ei ole voinut moittia tilan puutteesta eikä ohjaamon ahtaudesta - päinvastoin. Kannen madaltaminen lisää toivottavasti tuntumaa kajakkiin ja helpottaa näin melottavuutta aallokossa. Tuulipinta-alan pienentyminen osaltaan parantanee tuulikäyttäytymistä. Toki tasapainoisesti lastatun Artisanin trimmaaminen tuulessa säätöevällä on ollut aiemminkin helppoa.
Etukannella on nyt pieni päiväluukku vaikeuttamassa hyvän melonta-asennon löytymistä. Hyvähän se ei ole ollut ennenkään. Sammakkoasennossa tuki on vähän niin ja näin. Polvet yhdessä melonta on taasen estetty reisituilla. Nyt estämistä auttaa etukannen avainkuppi. Salaa toivoin, että Artisaniin tulisi sellainen ohjaamo, jossa voi meloa polvet yhdessä (tjsp). Tarpeen vaatiessa rennon melonta-asennon voisi vaihtaa tukevaan sammakkoasentoon sujauttamalla reidet tukien taa. Tämä ominaisuus onkin yksi Point XP18:n hienoista rakenteellisista oivalluksista. Uusi Artisan 5G on toisilla osa-alueilla pystynyt parantamaan melottavuutta. Kuvien perusteella kannessa on selvät viisteet. Jokohan niiden kanssa alkaisi mela upota lähempänä runkoa.
Artisanin paras ominaisuus on ollut kevytkulkuisuus. Kuormaa tai ei, se kulkee puoli-ilmaiseksi 7,5 - 8 km/h. Oivallinen ominaisuus retkillä. Meille hitaille se on oivallinen ominaisuus myös tällaisissa leikkimielisissä satasen sutaisuissa. Hartaasti toivon, niin kuin edellisessäkin 5G-tekstissä, että kevytkulkuisuus on jätetty sillensä. Kun valmistaja lupaa uuden mallin olevan nopeampi ja tukevampi, poistan varmistimen. Miks Kayaks lupasi kyllä vain hieman tukevuutta lisää. En poista varmistinta, mutta pohdin tuleeko lisätukevuus ensisijaiseen vai toissijaiseen tukevuuteen.
Tanskalaisen Peter Unoldin laatima oivallinen kajakkien kulkuvastusta kuvaava taulukko löytyy enää vain vajaasti toimivasta nettivarmenteesta. Osin aika on ajanut taulukosta ohi, mutta klassikkokajakit Artisan, Inuk ja Viviane sieltä kyllä löytyvät. Alkuperäinen taulukko oli harrastajamelojalle huumaava. Aika ajoin siihen piti palata uudelleen. Taulukkoon oli koottu yli sadan kajakin tiedot. Kulkuvastus oli taulukoitu nopeuksilla 1 - 6 kn. Yläsarakkeesta valittiin haluttu nopeus ja taulukko-ohjelma sortteerasi kajakit järjestykseen kulkuvastuksen mukaan. Artisan Millenium oli kärkipäätä nopeuksilla 4-5 kn.
Toiminnallisuuksiltaan vajaa taulukko löytyy osoitteesta: http://files.meetup.com/1756644/kayakvelocity.html
Miks Kayaks: http://www.mikskayaks.fi/
Miks Kayaks on julkaissut verkkosivuillaan ensimmäiset kuvat uuden sukupolven Artisanista. Tutut linjat ovat säilyneet, mutta kantta on laskettu kautta linjan kaksi senttiä. Muutos tuskin tekee melonnasta tukalaa. Artisania ei ole voinut moittia tilan puutteesta eikä ohjaamon ahtaudesta - päinvastoin. Kannen madaltaminen lisää toivottavasti tuntumaa kajakkiin ja helpottaa näin melottavuutta aallokossa. Tuulipinta-alan pienentyminen osaltaan parantanee tuulikäyttäytymistä. Toki tasapainoisesti lastatun Artisanin trimmaaminen tuulessa säätöevällä on ollut aiemminkin helppoa.
Etukannella on nyt pieni päiväluukku vaikeuttamassa hyvän melonta-asennon löytymistä. Hyvähän se ei ole ollut ennenkään. Sammakkoasennossa tuki on vähän niin ja näin. Polvet yhdessä melonta on taasen estetty reisituilla. Nyt estämistä auttaa etukannen avainkuppi. Salaa toivoin, että Artisaniin tulisi sellainen ohjaamo, jossa voi meloa polvet yhdessä (tjsp). Tarpeen vaatiessa rennon melonta-asennon voisi vaihtaa tukevaan sammakkoasentoon sujauttamalla reidet tukien taa. Tämä ominaisuus onkin yksi Point XP18:n hienoista rakenteellisista oivalluksista. Uusi Artisan 5G on toisilla osa-alueilla pystynyt parantamaan melottavuutta. Kuvien perusteella kannessa on selvät viisteet. Jokohan niiden kanssa alkaisi mela upota lähempänä runkoa.
Artisanin paras ominaisuus on ollut kevytkulkuisuus. Kuormaa tai ei, se kulkee puoli-ilmaiseksi 7,5 - 8 km/h. Oivallinen ominaisuus retkillä. Meille hitaille se on oivallinen ominaisuus myös tällaisissa leikkimielisissä satasen sutaisuissa. Hartaasti toivon, niin kuin edellisessäkin 5G-tekstissä, että kevytkulkuisuus on jätetty sillensä. Kun valmistaja lupaa uuden mallin olevan nopeampi ja tukevampi, poistan varmistimen. Miks Kayaks lupasi kyllä vain hieman tukevuutta lisää. En poista varmistinta, mutta pohdin tuleeko lisätukevuus ensisijaiseen vai toissijaiseen tukevuuteen.
Tanskalaisen Peter Unoldin laatima oivallinen kajakkien kulkuvastusta kuvaava taulukko löytyy enää vain vajaasti toimivasta nettivarmenteesta. Osin aika on ajanut taulukosta ohi, mutta klassikkokajakit Artisan, Inuk ja Viviane sieltä kyllä löytyvät. Alkuperäinen taulukko oli harrastajamelojalle huumaava. Aika ajoin siihen piti palata uudelleen. Taulukkoon oli koottu yli sadan kajakin tiedot. Kulkuvastus oli taulukoitu nopeuksilla 1 - 6 kn. Yläsarakkeesta valittiin haluttu nopeus ja taulukko-ohjelma sortteerasi kajakit järjestykseen kulkuvastuksen mukaan. Artisan Millenium oli kärkipäätä nopeuksilla 4-5 kn.
Toiminnallisuuksiltaan vajaa taulukko löytyy osoitteesta: http://files.meetup.com/1756644/kayakvelocity.html
Miks Kayaks: http://www.mikskayaks.fi/
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti