torstai 28. kesäkuuta 2012
Kotivesiultra koeajaa - Artisan 5G
Vanha Artisan oli rungon hydrodynaamiselta muotoilultaan suuri rakkauteni. Se oli kevytkulkuinen ellei peräti lähes nopea. Nopeusalueella 7,5 - 8,5 km/h se on kevytkulkuisimpia kajakkeja mitä tiedän. Olen melonut Artisanilla kolme leikkimielistä 100 km:n kilpailua.
Uusi Artisan herätti sekä odotuksia että pelkoja. Keskeisin odotus oli melontaergonomian parantaminen. Vanhaa Artisania vaivasi ohjaamon liika tilavuus, joka vaikeutti erityisesti aallokkomelontaa tyhjällä kajakilla. Sivumyötäisessä aalokossa Artisan muljui epämiellyttävästi.Pelkona minulla oli kevytkulkuisuuden menettäminen lisääntyneen tukevuuden myötä.
Pahoittelen kuvien laatua. Mukana oli poikkeuksellisesti vain puhelin.
ULKOASU:
Ulkoisesti Artisan 5G on klassisen kaunis merikajakki. Jo aiempaa Artisania oli hehkutettu, mutta aavistuksen laihdutettu voluumi tekee 5G:sta vielä linjakkaamman ja vetävämmän. Etukannen viisteet antavat ripauksen urheilullisuutta perinteiselle retkikajakille.
Artisan 5G näyttää jo kaukaa laadukkaalta. Lähempi tutustuminen yksityiskohtiin vakuuttaa tutkijan. Tämä on laatutyötä.
OHJAAMO:
Ohjaamon tilavuutta oli pienennetty juuri sopivasti. Nyt Artisan tuntui vartalon jatkeelta. Kallistukset ovat merkittävästi helpompia kuin vanhalla mallilla.
Reisituet ovat parasta mitä olen ikinä kajakeissa tavannut. Tuet mahdollistavat tehokkaan jalkatyön melonnassa niin että jalat pysyvät irti tuista. Tarpeen vaatiessa jalat saa hetkessä tukiin kiinni. Ja tämä siis silloin kun melotaan lähes polvet yhdessä.
Jos rajummassa aallokossa kaipaa perinteistä sammakkotyyliä, niin löytyypä reisille paikat ulompaakin. En tiedä onko tämä suunniteltua, mutta niin asian koin. Ja jos se oli suunniteltua niin oivallus on kerrassaan loistava.
Jalkatuet ovat merkittävästi paremmat kuin vanhassa Artisanissa. Jalkatuen pinta-ala on riittävän (ihan niinkuin ennenkin) suuri ollakseen miellyttävä ohuellakin melontajalkineella. Jalkatuen nahkea pinnoite pitää jalan paikallaan. Jalkatukien runko on tukeva eikä notku ainakaan harrastelijan jalkatyössä lattamelalla.
Jalkatukien säädön pitäisi olla kuin puhelimen käyttöjärjestelmä. Hätäisen hölmönkin pitäisi älytä mekanismi heti. Nyt hölmön piti hetki miettia ennenkuin siirto onnistui.
RUNKO:
Runko vaikuttaa yhtä kevytkulkuiselta kuin edeltäjänsäkin. Noin 9km/h nopeus saattaa olla aavistuksen verran kovemman työn takana kuin aiemmin. Myönnän, että nyt menee arvailuksi, vaikka GPS:ää tuijotinkin. Aiemmat kaksi koemelontaa vetoineen saattavat vaikuttaa tuntumaan.
Etukannen viisteet mahdollistavat melan viennin veteen lähempänä runkoa kuin aiemmin. Tämä on erinomainen parannus vanhaan Artisaniin.
Mutta... Olen 180cm pitkä, syliväli on 183cm. Kun haen reipasta melontaa suorin käsin niin melan lapa osuu viisteen etureunassa olevaan kansiköysien kiinnitysmuttteriin. Mela pyörähtää käsissä 90 astetta ja uppoaa veteen lapa kajakin suuntaisena. Tämä toistui useasti. Kiusallinen vaiva, sillä melan osuessa veteen siihen ladattu voima uppoaa; ja syvälle.
Säätöevää kajakki tottelee niinkuin pitääkin. Valitettavasti tuuli oli niin vähäinen, että tätä ei voi ihan virallisena statementina ottaa. Vanhassa Artisanissa sai evällä hakea tiuhaan ennen sopivan säädön löytymistä.
SUMMA SUMMARUM:
Kevyt koemelonta tyynehkössä kelissa antaa tuntuman, että tässä on kansainvälisten mittojen merikajakki. Tätä kajakkia pitää päästä ehdottomasti melomaan aallokossa ennen viimeistä sanaa. Jos se täyttää lupauksensa aallokkokäyttäytymisestä niin MiksKayaks on onnistunut tavoitteessaan. Se on päivittänyt aiemmasta lippulaivastaan säihkyvän tähden kansainväliseen melontalaivastoon.
Hehkutuksesta huolimatta kannattaa muistaa, että kajakkia melottiin vain hetki tyynessä kelissä. Aallokkokokemuksia ei vielä ole. Etuviisteiden lyhyyys on suuri moka onnistuneessa kokonaisuudessa. Yli 180cm pitkä meloja, joka yrittää meloa hyvällä tehokkaalla tekniikalla päätyy huutamaan kirosanoja tuuleen.
Uusi Artisan herätti sekä odotuksia että pelkoja. Keskeisin odotus oli melontaergonomian parantaminen. Vanhaa Artisania vaivasi ohjaamon liika tilavuus, joka vaikeutti erityisesti aallokkomelontaa tyhjällä kajakilla. Sivumyötäisessä aalokossa Artisan muljui epämiellyttävästi.Pelkona minulla oli kevytkulkuisuuden menettäminen lisääntyneen tukevuuden myötä.
Pahoittelen kuvien laatua. Mukana oli poikkeuksellisesti vain puhelin.
ULKOASU:
Ulkoisesti Artisan 5G on klassisen kaunis merikajakki. Jo aiempaa Artisania oli hehkutettu, mutta aavistuksen laihdutettu voluumi tekee 5G:sta vielä linjakkaamman ja vetävämmän. Etukannen viisteet antavat ripauksen urheilullisuutta perinteiselle retkikajakille.
Artisan 5G näyttää jo kaukaa laadukkaalta. Lähempi tutustuminen yksityiskohtiin vakuuttaa tutkijan. Tämä on laatutyötä.
OHJAAMO:
Ohjaamon tilavuutta oli pienennetty juuri sopivasti. Nyt Artisan tuntui vartalon jatkeelta. Kallistukset ovat merkittävästi helpompia kuin vanhalla mallilla.
Reisituet ovat parasta mitä olen ikinä kajakeissa tavannut. Tuet mahdollistavat tehokkaan jalkatyön melonnassa niin että jalat pysyvät irti tuista. Tarpeen vaatiessa jalat saa hetkessä tukiin kiinni. Ja tämä siis silloin kun melotaan lähes polvet yhdessä.
Jos rajummassa aallokossa kaipaa perinteistä sammakkotyyliä, niin löytyypä reisille paikat ulompaakin. En tiedä onko tämä suunniteltua, mutta niin asian koin. Ja jos se oli suunniteltua niin oivallus on kerrassaan loistava.
Jalkatuet ovat merkittävästi paremmat kuin vanhassa Artisanissa. Jalkatuen pinta-ala on riittävän (ihan niinkuin ennenkin) suuri ollakseen miellyttävä ohuellakin melontajalkineella. Jalkatuen nahkea pinnoite pitää jalan paikallaan. Jalkatukien runko on tukeva eikä notku ainakaan harrastelijan jalkatyössä lattamelalla.
Jalkatukien säädön pitäisi olla kuin puhelimen käyttöjärjestelmä. Hätäisen hölmönkin pitäisi älytä mekanismi heti. Nyt hölmön piti hetki miettia ennenkuin siirto onnistui.
RUNKO:
Runko vaikuttaa yhtä kevytkulkuiselta kuin edeltäjänsäkin. Noin 9km/h nopeus saattaa olla aavistuksen verran kovemman työn takana kuin aiemmin. Myönnän, että nyt menee arvailuksi, vaikka GPS:ää tuijotinkin. Aiemmat kaksi koemelontaa vetoineen saattavat vaikuttaa tuntumaan.
Etukannen viisteet mahdollistavat melan viennin veteen lähempänä runkoa kuin aiemmin. Tämä on erinomainen parannus vanhaan Artisaniin.
Mutta... Olen 180cm pitkä, syliväli on 183cm. Kun haen reipasta melontaa suorin käsin niin melan lapa osuu viisteen etureunassa olevaan kansiköysien kiinnitysmuttteriin. Mela pyörähtää käsissä 90 astetta ja uppoaa veteen lapa kajakin suuntaisena. Tämä toistui useasti. Kiusallinen vaiva, sillä melan osuessa veteen siihen ladattu voima uppoaa; ja syvälle.
Säätöevää kajakki tottelee niinkuin pitääkin. Valitettavasti tuuli oli niin vähäinen, että tätä ei voi ihan virallisena statementina ottaa. Vanhassa Artisanissa sai evällä hakea tiuhaan ennen sopivan säädön löytymistä.
SUMMA SUMMARUM:
Kevyt koemelonta tyynehkössä kelissa antaa tuntuman, että tässä on kansainvälisten mittojen merikajakki. Tätä kajakkia pitää päästä ehdottomasti melomaan aallokossa ennen viimeistä sanaa. Jos se täyttää lupauksensa aallokkokäyttäytymisestä niin MiksKayaks on onnistunut tavoitteessaan. Se on päivittänyt aiemmasta lippulaivastaan säihkyvän tähden kansainväliseen melontalaivastoon.
Hehkutuksesta huolimatta kannattaa muistaa, että kajakkia melottiin vain hetki tyynessä kelissä. Aallokkokokemuksia ei vielä ole. Etuviisteiden lyhyyys on suuri moka onnistuneessa kokonaisuudessa. Yli 180cm pitkä meloja, joka yrittää meloa hyvällä tehokkaalla tekniikalla päätyy huutamaan kirosanoja tuuleen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti