maanantai 29. elokuuta 2011
Roi meloo - kärkeen - taas
Ilkka Vaara Rovaniemen melojista kellotti tämän kauden kärkituloksen. Jokireitillä melottu 12.09 on kipakka aika. Joessa melominen ei ole ilmaista melomista myötävirtaan valuen.
Alla oleva Ilkan kertomus on poimittu melojan luvalla Rovaniemen melojien keskustelupalstalta.
Lohiniva-Kirkonjyrhämä, 100 km, aika 12:09.
Keskinopeus taukojen kanssa 8,2 km/h, ilman taukoja 8,6 km/h.
Rantatauot: 20 km kohdalla 5 min, 51 km kohdalla 15 min ja 75 km kohdalla 15 min.
33,3 km kohdalla aika oli 3:38, eli tasaisella vauhdilla se ennusti todella kovaa loppuaikaa, jopa alle 11 tunnin. Puolimatkassa olin käyttänyt aikaa 5:30, eli loppuaikaennuste oli 11 tuntia. Silloin oli tosin taukoja takana vasta 5 minuuttia ja heti puolivälin jälkeen piden vartin tauon. 75 km:n tauko huomioiden käytin toisella puolikkaalla melontaan aikaa noin 40 minuuttia enemmän. Alkumatkan vaivattomuus ja hyvä keskinopeus saattoi aiheuttaa "vauhtisokeutta", josta maksoin sitten tuskaisen hinnan loppumatkasta.
Virtaus ei ollut voimakas, mutta kyllä se auttoi, etenkin alkumatkasta, kun ei tuullut lainkaan. Puolivälin jälkeen tuuli alkoi pikkuhiljaa syömään vauhtia. Toinen vauhtiin vaikuttanut tekijä olivat leveät nivat ja matalat suvannot. Nivapaikoissa piti mutkitella ja yrittää löytää jostain väylä, jossa ei juutu kiville. Suvannoissa oli myös paikoin niin matalaa, että se leikkasi vauhdista osan pois. Pahin sellaisista oli Marraskosken yläpuolinen suvanto, jossa oli vielä vastatuuli.
Kosket olivat kivisiä, eikä pohjakosketuksia pystynyt välttämään. Pahimmat iskut tulivat Molkokönkäässä.
Reitin ongelmallisin osuus oli kuitenkin lopun 25 km. Se on käytännössä koko ajan suvantoa ja eilen oli vielä koko matkan vastatuulta. Pisimmillä suorilla aaltoihin pyörähti jo pieniä kuohuja, eli tuuli läheteli jo nopeutta 5 m/s. Hiemankin pidemmällä kelluntatauolla tuuli lähti viemään kajakkia ylävirtaan. Siinä meinasi kyllä kunto ja sisu loppua kesken. Ikinä en enää melo satasta Ounasjoella siten, että maali on Rovaniemellä (onko tämä lause tulkittava siten, että joskus kuitenkin vielä aion meloa satasen?). Alakylä-Tapionkylä reitti on paljon inhimillisempi.
Alla oleva Ilkan kertomus on poimittu melojan luvalla Rovaniemen melojien keskustelupalstalta.
Lohiniva-Kirkonjyrhämä, 100 km, aika 12:09.
Keskinopeus taukojen kanssa 8,2 km/h, ilman taukoja 8,6 km/h.
Rantatauot: 20 km kohdalla 5 min, 51 km kohdalla 15 min ja 75 km kohdalla 15 min.
33,3 km kohdalla aika oli 3:38, eli tasaisella vauhdilla se ennusti todella kovaa loppuaikaa, jopa alle 11 tunnin. Puolimatkassa olin käyttänyt aikaa 5:30, eli loppuaikaennuste oli 11 tuntia. Silloin oli tosin taukoja takana vasta 5 minuuttia ja heti puolivälin jälkeen piden vartin tauon. 75 km:n tauko huomioiden käytin toisella puolikkaalla melontaan aikaa noin 40 minuuttia enemmän. Alkumatkan vaivattomuus ja hyvä keskinopeus saattoi aiheuttaa "vauhtisokeutta", josta maksoin sitten tuskaisen hinnan loppumatkasta.
Virtaus ei ollut voimakas, mutta kyllä se auttoi, etenkin alkumatkasta, kun ei tuullut lainkaan. Puolivälin jälkeen tuuli alkoi pikkuhiljaa syömään vauhtia. Toinen vauhtiin vaikuttanut tekijä olivat leveät nivat ja matalat suvannot. Nivapaikoissa piti mutkitella ja yrittää löytää jostain väylä, jossa ei juutu kiville. Suvannoissa oli myös paikoin niin matalaa, että se leikkasi vauhdista osan pois. Pahin sellaisista oli Marraskosken yläpuolinen suvanto, jossa oli vielä vastatuuli.
Kosket olivat kivisiä, eikä pohjakosketuksia pystynyt välttämään. Pahimmat iskut tulivat Molkokönkäässä.
Reitin ongelmallisin osuus oli kuitenkin lopun 25 km. Se on käytännössä koko ajan suvantoa ja eilen oli vielä koko matkan vastatuulta. Pisimmillä suorilla aaltoihin pyörähti jo pieniä kuohuja, eli tuuli läheteli jo nopeutta 5 m/s. Hiemankin pidemmällä kelluntatauolla tuuli lähti viemään kajakkia ylävirtaan. Siinä meinasi kyllä kunto ja sisu loppua kesken. Ikinä en enää melo satasta Ounasjoella siten, että maali on Rovaniemellä (onko tämä lause tulkittava siten, että joskus kuitenkin vielä aion meloa satasen?). Alakylä-Tapionkylä reitti on paljon inhimillisempi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti